keskiviikko 14. tammikuuta 2009

kaikenlaista ongelmaa

Golffi alkoi taas oikutella. Ilmoitteli "emission workshop" varoitusta ja sytytti moottorinvaroitusvalon. Kävi ilmi, että tuon ilmoituksen taakse voi kätkeytyä jos jonkinlaista vikaa, ja paikallinen korjausputiikki selvittikin viaksi lämpötila-anturin. No tätä tietoahan ei voinut näyttää siinä auton ruudulla, vaan on varmistettu pakollinen lukumaksu korjaamoille, jonne pitää ohjekirjan mukaan nilkuttaa "kevyellä kaasulla". Hiukan otin lisäkierroksia matkanteon lopettamisesta, enkä juurikaan malttanut ajella kevyellä pintakaasulla. Pitänee hankkia sellainen narunpätkä läppärin ja auton väliin, että voi samantien päätellä ajetaanko maaliin vai jätetäänkö radalle. Korjaamon jamppa käytti laskun mukaan tunnin vian uudelleen saamiseksi, mutta ei saanut tulosta. Ei se myöskään osannut ehdottaa, että voisi vaihtaa sen anturin. Ilmeisesti oli riittävästi hommia, eikä tuollainen viiden minuutin huoltohomma ole kiinostava.

Ajelin sitten muutaman tuhat kilometriä, kunnes vika pamahti taas päälle. Tällä kertaa olin sen viheliäisen laturi-kuppaus-korjaamon kohdalla ja ajattelin kokeilla sitä, vaikka parin vuoden takainen jupakka vieläkin harmitti. Pikahuolto oli muuttunut Express huolloksi. Hymyilytti hiukan. Kaveri olikin tiskin takana ja oli juuri hoitanut edellisen asiakkaan ja kommentoi "Älä nyt! Mulla on tää vielä kesken!". Juma! Meinasin kääntyä samantien ympäri, mutta jostain syystä hilpeä olo nimen vaihdosta neutralisoi tuon kommentin. Kun edellisen paperit oli mapitettu saatiin ukko pihalle ja vikamuistit luettua. Totesi siihen siten, ettei perjantaina neljän aikaan enää ole aikaa tunnin huoltoon, vaikka huolto on auki seitsemään, ja että varataan aika seuraavalle viikolle. Heh Express huolto. joopa joo. Pääsinkin huoltoon sitten tiistaina. Eli lyhyesti:
Pikahuolto = samana päivänä

Express huolto = ensiviikolla.

Anturi on nyt sitten vaihdettu. Huollon kahvikone jakaa edelleen pahaa kahvia ja hinnat on kohillaan: 137 euroa tunnin työstä, osista ja litkuista. Jonkun kierrätysmaksunkin olivat saaneet listalle, mutta en keksinyt miten se on hinnoiteltu. Jopa yksittäinen lukkorengaskin oli uusittu - ilmeisesti siksi, että oli mennyt purkaessa rikki ja uuden osan mukanahan sitä ei tietenkään tule. Jäi vaikutelma, että tumpelo asentaja oli ryssinyt homman ja asiakas maksaa ehjien osien rikkomisenkin. Eipä ollut kallis osa, mutta silti tuli paha mieli. Olisivat nyt laittaneet sen osan hinnan siihen anturin tai työn hintaan, niin ei tulisi väärää kuvaa huollon ammattitaidosta. Sitäpaitsi tuohon hintaan pitäisi kyllä sisältyä videokuva koko huolto-operaatiosta, että voisi edes sitä katsella sen pahan kahvin kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti