Pitkän leipomisen jälkeen tielaitos on saanut kahdeksan kilometrin pätkän normaalia valtatietä levennettyä nelikaistaiseksi. Kalliota on louhittu pari vuotta, jonotettu työkoneiden joukossa ja väistelty pimeässä urposti laitettuja keiloja ja heijastimia. Tieremontti tehtiin turvallisuuden nimissä, koska autojen määrä on kasvanut valtaisasti ja tieosuus on jonkun tilastopellen mielestä suorastaan hengenvaarallinen. Ja kaiken lisäksi kuulemma vetää huonosti. Paskat! Aamuisin siinävanhalla tiellä, yhdellä kaistalla, 80-talvirajoituksella kitkutti aina joku permanenttitäti kuuttakymppiä, eikä kukaan viitsinyt ajaa siitä ohi, koska nelikaistainen moottoritie alkaisi kuitenkin kohta. Pitääkö siis myöntää permanenttitätien olevan tilastollisesti vaaraksi liikenteelle? Myönnetään - otti pattiin kun kukaan ei uskaltanut ajaa siitä ohi. Hannarit ja luuserit!
No, tilanne ei muuttunut mitenkään uuden tien kanssa: edelleen ajetaan jonossa, mutta koska tie on leveä, ja joku saattaa ajaa ohi, on vauhti kivunnut jo lähemmäs sataa. Vaikka siellä on se sama 80-taulu ja perkeleen oppimisvaikeuksinen tantta! Se uskaltaa ajaa jo ylinopettakin. Ja jonossa mennään senkin takia, kun ei sinne moottoritelle pääse kuitenkaan kuin yhtä kaistaa pitkin ja kunnon pelkurit ryhmittyvät länsiväylätyyliin riittävän ajoissa.
Halvemmallakin olisi päässyt: olisivat tehneet psykologisen parannuksen tiehen! Maalataan ajoradan merkinnät leveämmälle sinne pientareelle, niin sen permanenttitätikin saisi pidettyä Fiestansa omalla kaistallaan. Ja sitten olisi nostettu nopeusrajoitus sataseen - talvellakin! Kaikilla olisi turvallisempi olo, tie vetäisi paremmin ja rahaa olisi säästynyt johonkin fiksumpaan! Mikä ihmeen idea oli rakentaa moottoritien näköinen ja kokoinen tienpätkä ja kuitenkin kieltää käyttämästä sitä moottoritienä? Tähän se samainen tilastopelle osaa vastata, että 80-rajoituksella jää todennäköisemmin henkiin ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia sattuu vähempi. Paukapää unohtaa sanoa, että vuodessa Suomessa kuolee enempi porukkaa kaatumalla kuin liikenneonnettomuuksissa! Pitäsikö pystyssä pysymiseenkin keksiä jonkun sortin "postailukortti", huojuntakoulu kakkosvaiheineen ja promilleraja?
Autot ja pohjavedet pilataan suolaamalla tiet. Miksi ihmeessä sitä tynkämoottoritietä suolataan ja kielletään ajamasta talven keskelle luodussa kesäkelissä kesänopeuksia! On varmaan paljon turvallisempaa olla näkemättä suolaliejun peittämästä ikkunasta, kuin opetella fysiikan lakeja liukkailla keleillä. Tilastopellellä ei ole vastausta, että kumpi aiheuttaa enempi onnettomuuksia - suolaikkunat vai liukas keli? Jos kerran halutaan rajoittaa sitä vauhtia, niin kunnolla vettä sinne radalle pakkasella ja odottellaan pari viikkoa kun pellit paukkuu ja hoitoalan YT-neuvottelut perutaan. Sitten käydään kysymässä elossaolevilta haluaisivatkohan ne, että tehtäisiin se junarata nopeutetulla aikataululla?
Jos jonkun kansanedustajan kulkeminen olisi kiinni siitä radasta, niin sitähän tehtäisiin jo! Olisivat laittaneet sen tieurakan rahat edes sen radan suunitteluun. Nyt kuulemma jos ryhdytään suunittelemaan, niin ehkä 20 vuoden kuluttua voidaan ryhtyä rakentamaan. Mitä helvettiä? Monimutkaisempia ja vaativampia pilvenpiirtäjiäkin tehdään lyhyemmässä ajassa! Kiinalaiset ehtivät polttaa poroksikin muutaman ja rakentaa ne sitten uudestaan samassa ajassa. Miten vaikeaa voi olla vetää karttaan viiva ja sanoa, että tosta mennään ja sitten kajauttaa pari rautaa vierekkäin maahan ja kalusto päälle? Siellä on taas joku poliitikko jarruttamassa kehitystä. Se on muuten varmasti se permanenttitantta!!!
keskiviikko 4. maaliskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti