Huoltopäivä koitti ja auto vietiin pajan pihaan aamusta ja avaimet lyötiin haalaripellen kouraan. Ihmettelinkin koko päivän, kun mitään soittoa ei kuulunut. Ajattelin kaiken sujuvan kuten pitää ja iltapäivällä, kun menin lunastamaan autoa pois, olikin haalaripellen hämmästynyt komentti: "Ai hitto! Mä unohdin tehdä sen.." Mitä "#¤¤"!!%&!!!! "No me tehdään se huomenna! Tullaan sitten hinnassa vastaan." Juma! Auto jäi sinne odottelemaan ja seuraavankin päivän reissut meni uudelleen sunnitteluun.
Seuraavana päivänä sitten tuli soitto heti aamusta, että iskareita ja etujarruja myöten pitää vaihtaa osia - ei muuten mene leimasta. Kyselin päästöistä, mutta ei kuulemma voi mitata kun pakoputki vuotaa. Ehdotin, että laittaa sen putken liitoksen kuntoon ja mittaa sitten. Senkin mainitsin jo huoltoa varatessa. Kumma kun pitää erikseen kertoa mitä pitää tehdä!
Iltapäivästä uusi puhelu ja rasva!%¤#¤ari kertoi rikkoneensa jarruista jonkun nippelin. Ei ehdi enää uutta osaa sille päivälle, joten auto jää taas pajalle. Väitti tulevansa sunnuntaina töihin ja voisi tehdä sen silloin jos sopii. Lupasi sitten soitella sunnuntaina jos saisi maanantaille auton ajoon.
Sunnuntai tuli, mutta soittoa ei kuulunut. Maanantaina oli neljäs päivä kun piti keksiä erikoiskeinoja kuljetukselle töihinmenoa varten. Huoltoketku soitti sitten maanantaina aamusta, että auto on valmis. Ei suostunut hintaa sanomaan, kun varaosalasku oli vasta tulossa. Eli ei mitään keinoa tietää paljonko töissä tullaan "hinnassa vastaan". Päästöt oli kuulemma ihan kunnossa, vaikka mitään vikaa ei oltu korjattu taikka havaittu!
Pajalta autoa hakiessa vikaa tuli välittömästi ja tyhjäkäynti jäi päälle talliin ajettaessa! Auto takaisin pajalle ja kas, rasvari oitis löysi tyyppivian: koko ruiskuosuus on lähes irti imusarjasta rikkoutuneen kumilärpykän takia. Eli vuotaa siitä reippasti ohi ja saa auton lähes sammumaan - tietenkin vain jos kone kallistuu riittävästi väännön takia. "Varataanko uusi aika...?" EI VARATA! Kele!

Huolto lähestyi vielä kerran kirjeellä, jossa oli lisää maksettavaa! Rasvari ei ollut muistanut mitä osia on laittanut ja sadaneuron"jarrupukki" jäi velottamatta ensimmäisestä laskusta. Pitänee nostaa auto ylös ja käydä läpi kaikki osat, että kaikki laskutetut nippelit varmasti löytyy!
On se mukavaan, kun saa ammattimiesten kanssa autoasioita hoitaa.
VastaaPoistaMulla ilmoitti auto kesken kaiken että 'depollution system faulty'. Ja kun kyseessä on kiisseliauto niin partikkelisuodatihan se siellä valittaa, ...tana, vajaan vuoden vanhassa
patongissa. Viikonlopun jälkeen hoitoon het' aamusta. t. 'Koitappa arvata'
HAH! No on se hyvä, ettei moisia tulppia vanhemmissa autoissa ole! Uudempi vankkurimme on "pitkällä huoltovälillä", joka tarkoittaa tasan sitä, että öljyä lisätään sitä mukaan kun se palaa pois - eli sinne se taivaalle palaa ilman suodatusta. Jos sinne jonkun tulpan laittaisi, niin kyllä se tukkoon menisi, kun vuodessa pitää lisätä öljyä yli litra!
VastaaPoistaJostain luin, että suodattimet osaavat puhdistaa itsensä kahdellakin tavalla: bensakoneet polttavat suodattimen siistiksi bensalla ja dieselit lämmittävät sähköllä - molemmissa tapauksissa tarvitaan lisäenergiaa, koska pakokaasut eivät itsessään jaksa polttaa nokea pois. Eli taivaalle se sekin kuona lopulta päätyy. Ja tukkoon nuo kuulemma enimmäkseen menevät...
Aika legendaarinen rivi tuo "unohdin tehdä sen". Oliko tämä unohtamo muuten kotipitäjässä vai työmatkalla?
VastaaPoistaIhan oli kotinurkilla. Tulipa vaan listalle taas yksi huoltamo, jonne ei tarvitse autoa viedä. Ikävä kyllä alkaa olla aika vähissä nuo hyviksi testatut huoltamot...
VastaaPoista