perjantai 18. marraskuuta 2011

Ammattimaiset amatöörit

Harmittaa kuin pientä oravaa, jolla on hampaat rikki ja käpy jäässä.

Tuli aika vaihtaa talvirenkaat. Hallitunkkia auton alle sovitellessa ei voinut olla huomaamatta kuinka kynnyspalkin helmapokkaus on vääntynyt rikki. Samantien irtosi tulppa sana-arkusta! Edellisen kerran auto oli ollut vetarin suojakumin vaihdossa paikallisessa pikku korjaamossa. Hienoa! On sentään "ammattilaisen" rikkoma. Amatöörit sentään lukevat ensin manuaalin, jossa sanotaan selkeästi mistä autoa saa nostaa. Ammattilaiset rysäyttävät hallinosturin sinnepäin ja kampeavat rytisten auton ilmaan. Pitänee tarkastaa kattokin, jos vaikka on osunut hallin kattoon.

Ei ole ensimmäisen vuosimallin auto, jota ei saa helmasta nostaa - näin on ollut ainakin viimeiset 15 vuotta jo edellisestä korimallista lähtien. Täytynee kysyä seuraavalla kerralla kuinka kauan rasvamontun pojat ovat olleet töissä ja osaavatko ne lukea ja onko montakin helmaa tehty uusiksi takuutyönä. Jätän sitten ohjekirjan kuskin penkille auki kohdasta kuinka auto nostetaan ilman vaurioita - siis jätän jos osaavat lukea.

Tietysti se auton ylösnostaminen annetaan sille paikallisen koulun räkänokka TET-hajoittelijalle, kun ei se muutakaan pysty tekemään. Pulttipyssyä se ei jaksa nostaa ja rasvatukka tai nilkoissa roikkuvat verkkarit tarttuisivat johonkin pyörivään kiinni. Kun se on otettu oppimaan, niin laitetaan se painamaan nappia ja rusikoimaan autoja konevoimalla, kun ei se ressukka osaa edes juotavaa kahvia keittää! Siihenkin tarvittaisiin lukutaitoa tai edes kiinostusta.

Vatasen varikolta löytyy myös se vanhempikin korimalli, josta juuri jouduin hitsaamaan kynnyskotelon. Oli mennyt rikki samasta syystä - joku rasvamontun mörön lomittaja oli sen joskus rikkonut. Helma oli painunut nätisti lommolle. Ruostesuoja oli ihan ehjä, mutta peltiä sen alla ei ollut ollenkaan. Ihmettelin, ettei katsastusmiehen sorkkarauta ollut kohtaan osunut. Myös kaverini kertoi juuri hitsanneensa puolitoista metriä saman automerkin kynnyskoteloa, kun se oli "korjattu" merkkiliikkeessä seitsemän vuotta sitten. Olivat "unohtaneet" laittaa ruostesuojaa kotelon sisällekin. Eihän sitä sinne tavitse laittaa, kun ei se asiakas sinne näe. Työlläkin on vain vuoden takuu.

Ei kannata pienen oravan viedä merkkikorjaamoonkaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti