sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Kiinalainen pistehitsauskone

Hankin varikolle pistehitsauskoneen. Pitkän surffailun jälkeen päädyin halvimpaan, koska koneiden ulkonäöistä oli pääteltävissä niiden olevan samoja laitteita, joten halvin on hyvä. Eihän kone loppuseltaan ole kuin iso muuntaja tukevilla elektrodeilla höystettynä.

Kone ei ollut hyvä. Ohje oli ruotsiksi, ruuvit olivat löysällä, kantokahva piti itse asentaa (jota ei muuten näy kuvassa), hitsausvirtaa ei saa säätää eikä hitsausaikaakaan voi säätää. Koneessa onkin vain mekaaninen kytkin jolla voit itse arvioida 200 millisekunin hitsausajan. 200ms on siis suurin hitsausaika kahdelle millin paksuiselle pellille.

Kokeilin tietysti konetta heti. Ohjeessa lupailtiin 16A sulakkeen riittävän. Ei riittänyt C-luokan hidas automaattijohdonsuoja, joka riittää MIG-hitsauskoneelleni. Napsahti auki joka kerran kun painoin liipasimesta - ilman hitsausyritystäkään. Takaisin netin ääreen ja etsimään 16A sulake joka olisi vielä hitaampi. Löytyi nettikaupasta 16€ hintaan K-sarjan sulake. Tehty nimenomaan moottorikäyttöjä ja hitsauskoneita varten. Tilaukseen meni ja viikon odottelu. Postikulut olivat toisen 16€. Jostain syystä kaikkea muuta tästä maailmasta saa nopeasti netistä, mutta yhden sulakkeen toimittaminen ei onnistunut alle viikkoon. Ja sekin piti hakea postista, kun pösilö pakkaaja oli laittanut sen pahvilaatikkoon!! Ei voinut pakata pehmustettuun kirjekuoreen joka mahtusi laatikkoon. Ei taideta olla ihan viisaimmasta päästä sinne lähettämöön ketään palkattu!

Odotellessa postia yritin ymmärtää ruotsalaista manuaalia. Pitkän kiroilun jälkeen luovutin ohjeen kääntämisen ja yritin löytää suomenkielistä yleistä ohjetta pistehitsaukseen. Löytyikin aika hyvä "Vastushitsausopas"

Opuksen opeilla muokkasin viilalla koneen kärjet oikean kokoisiksi (5mm halkaisija) ja kokeilin. Tuntui hitaimman sulakkeenkin kanssa olevan takkuista ja sulake meni silti pari kertaa. Päätin kuitenkin kokeilla projektiauton hitsausta ja sainkin kynnyskoteloa hitsattua melkein metrin kun koneesta tuli kunnon kipinäsuihku ulos ilman liipasimen painamista? Keskuksen vikavirtasuoja ilmoittautui toimivaksi ja katkaisi kaikki sähköt. Koneeseen oli tullut oikosulku kun olin avannut leuat täysin auki tarkastaakseni hitsauskärkien kunnon!

Kone pajanpöydälle auki ja kas kummaa - kiinalainen kasaaja oli ajatellut, että ruuvin pituudella ei ole väliä ja se ei haittaa jos kärkiä aukaiseva mekanismi osuu syöttöjohtoon ja nirhaa sen rikki!

Kun sitten vaihdoin sen syöttöjohdon niin siellä oli ihan perinteisesti kierretty 230V syötön monisäikeinen johto muuntajan yksisäikeisen ympärille ja laitettu pienin määrä tinaa perään, että pysyy paikoillaan matkatessaan Ruotsin kautta Suomeen. Meni kiinalaisen viritykset uusiksi tukevalla sokeripalalla. Ja se ruuvi lensi kaaressa roskiin. Sisältä löytyi myös suojamaadoituskohta. Ikävä vain että suojamaa oli laitettu runkoon, joka oli maalin peitossa, eikä johtanut kunnolla koneen muuhun runkoon. Oli siis pelkkää tuuria, että sähkö hyppäsi maalikerroksen läpi maihin ja sai vikavirtasuojan laukemaan, eikä saanut koko runkoa jännitteeliseksi!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti